Oszmán oldal

Megjelenítési iránylevek a(z) oszmán oldalhoz

  • Törekedjünk a karakterünk jellegzetes megjelenítésére. Kevesen vagyunk ahhoz, hogy a kivételeket jelenítsük meg. Ha valaki egy karaktert kiválaszt, akkor törekedjen annak a megjelenítési irányelveit minél inkább teljesíteni.
  • A oszmán sereg megjelenítését minél színesebbnek javasoljuk. A korszakban nem voltak még egyenruhák, és az oszmán sereg sokszínűsége él a köztudatban. Ne féljünk az egymástól elütő színű ruhadaraboktól és a nem hagyományosan férfias színektől sem, figyelve arra, hogy olyan színeket, árnyalatokat használjunk, amiket a korszakban is ismertek.
  • Ha az adott karakter nem indokolja másképpen, fejfedő terén leginkább a börköt és a megfelelő hosszúságú fehér színű gyolcs tekerést (szárikot) javasoljuk. A szárikot lehetőleg ne viseljük börk nélkül, és ha lehetőségünk van rá, színes kendőket ne tekerjünk a fejünkre.
  • A műselyem és hasonló alapanyagokat kerüljük, inkább válasszuk a posztót vagy a gyapjút. Előkelő karakterek megjelenítésénél pedig selymet használjuk, vagy hasonlóan nemes anyagokat
  • Lábbeliként a gyalogos katonák bocskort, vagy jemeni sarut, a módosabb karakterek és janicsárok deli csizmát viseljenek, míg a lovas katonák (akik lovon ülnek a csatában) csizmát hordjanak.
  • Bár feltételezhetően az oszmán közkatonák nagyobb része szűkebb szabású nadrágot viselt, törekedjünk a bővebb szabású salvár viselésére, megkőnnyítve a közönség számára az oszmán karakterek felismerését.
  • A lőfegyveres karakterek nagyobb létszámban a janicsár míg a páncélos karakterek nagyobb létszámban a seymen alakulatoknál jelenjenek meg.
  • Inkább törekedjünk egy szegényebb karakter hitelesebb megjelenítésére, mint egy módosabb karakter hiányos vagy olcsó alapanyagokból készült ruhákkal való felöltöztetésére.
  • A közönség bevonása fogolyszedés formájában igen jó dolog, mert így a közönség is egyedi módon lesz részese a programnak, viszont ezt nevezzük fogolyszedésnek, rabszolgagyűjtésnek és ne devsirmének. A devsirme egy szigorúan szabályozott kényszertoborzás volt.
  • A jatagánok használatát igyekezzünk elkerülni, hiszen az egy XVIII. századi balkáni fegyver
  • A pipázásról: Magyarországon a pipázás feltételezhetően a XVII. század második felében, a visszafoglaló háborúk idejében terjed el, vizipipa pedig biztosan nem volt a hódoltság korában, de a köztudat mélyen összekapcsolja ezeket a dolgokat az oszmánokkal, így a csapatokra bízzuk annak eldöntését, hogy használják-e, de kiemelten korhű rendezvényeken, múzeumi bemutatók során nem javasoljuk.